Sunday, July 8, 2007

Ravish Momin's Trio Tarana - Miren (Clean Feed, 2007) ****

Percussionist Ravish Momin komt met een nieuw Tarana Trio, Jason Kao Hwang op viool wordt vervangen door Sam Bardfeld, en Brandon Terzic vervangt Shanir Ezra Blumenkranz op "oud". De muziek krijgt er een heel andere klankkeur door, ondanks het feit dat de instrumenten dezelfde zijn. Net zoals op "Climbing The Banyan Tree" zijn de ritmes en ritmeveranderingen een centraal gegeven, alleen is alles een stuk intenser dan op de vorige. Momins benadering valt moeilijk in een hokje te vatten. De wereldmuziekinvloeden zijn prominent aanwezig, en dan voor de Indiaanse ritmes, soms is de basis van de melodie eerder in de folk terug te vinden, en eerder in de Europese dan in de Aziatische, toch gaat de echte kracht van de CD uit van de improvisaties. Het vioolspel van Bardfeld is minder abstract, minder gevarieerd dan dat van zijn voorganger, maar een stuk hypnotischer, hij schrikt er niet voor terug herhalingen op te zoeken, waarbij hij de noten telkens met een andere intensiteit aansnijdt, en dat mist zijn effect niet. De "oud" is hier een stuk prominenter aanwezig, want voor Blumenkranz was bas het eerste instrument, en de oud kwam slechts op enkele nummers aan bod. En Terzic is goed, hoewel het nogal ondankbaar is om met een instrument dat weinig volume heeft, te moeten optornen tegen het bonkend drumwerk van Momin, zoals in het titelnummer, de oud komt dan ook het best tot zijn recht als die echt solo speelt, zoals in het begin van "What Reward" of begeleid wordt door zeer lichte percussie, zoals in "Tehra" of "Fiza". Dit is een knappe CD, met sterke emotionele draagkracht en spanning, die ik kan aanraden aan iedereen die belangstelling heeft voor de combinatie van freejazz en wereldmuziek.



Listen to sound samples

Tehra
Fiza
Ragalia
Miren
What Reward?
Fiza

For the English version, click HERE

3 comments:

Anonymous said...

Bedankt Stef voor die recensie die gaat over Free jazz en worldmusic. Ik vind persoonlijk deze combinatie dikwijls zeer interessant.
Eén van de laatste concert die ik heb gezien was met de pianiste Nathalie Loriers en de oud speler Karim Baggili, geen free jazz eingenlijk maar hoewel al een emotioneel en spanning jazz. De oud geeft de mogenlijkheid andere onbekende musicale streken te verkennen.
Ik voorstel me dus wat dat mag met free jazz zijn: iets dat ik zin heb te ontdekken. Groetjes,
Nathalie

Stef said...

Nathalie,

Dank voor je reactie. Ik heb Nathalie Loriers ook al zien optreden met Karim Baggili. Zeer mooie CD "L'Arbre Pleure". Ik zal nog wat meer aandacht aan world jazz besteden.

Anonymous said...

Stef,

Wanneer zie ik de aantal recensies over world jazz dat je al geschreven hebt, denk ik dat je al wat aandacht aan world jazz besteedt :-)